آب انبار ها در گنج یابی

آب انبار ها در دفینه یابی و گنج یابی

یکی از جاهایی که برای پنهان کردن دفینه ها مورد استفاده قرار میگرفت آب انبار های قدیمی بود که به شکل هرم داخل آن و هم از بیرون در 4 جهت اصلی به عنوان یک نشانه مشاهده می شوند.

توضیحاتی از معماری و تاریخچه آب انبارها می پردازیم تا در مواجهه با این آثار تاحدودی آمادگی داشته باشیم.
آب‌انبار حوض و یا استخر سرپوشیده‌ای است که برای ذخیره آب معمولاً در زیر زمین ساخته می‌شود . در مناطق کم‌آب و کویری آب انبار را از آب باران و یا جویبارهای فصلی پر می‌کنند . آب معمولاً در زمستان ذخیره شده و در تابستان به کار می‌رود . آب انبارها از جمله تأسیسات وابسته به قنات ها و کاریزها هستند.
نحوه ساخت آب انبار ، تصفیه و عایق بندی آن با اصول مهندسی و علمی مطابقت دارد . برای تصفیه از روش‌های فیزیکی و شیمیایی استفاده می‌شود . ته نشین شدن مواد زاید ، اضافه کردن حجم مشخصی از نمک به منظور تجزیه آن و میکروب کشی توسط کلر آزاد شده ، استفاده از ترکیبات آهکی جهت گندزدایی و استفاده از کیسه‌های زغال به منظور بو گیری از جمله این روش‌ها است .

آب انبار ها در دفینه یابی و گنج یابی

آب انبار ها در دفینه یابی و گنج یابی

آب انبار ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد.

آب انبارهای همگانی

  • واقع در محله‌ها، کاروانسراها، روستاها و به صورت تک بنا در مسیر راه‌های کاروانی.

آب انبار های خصوصی

  • درون خانه‌ها. نحوه اسقرار آب انبارها در روستاها و شهرها به دلیل سهولت دسترسی به آب قنات و دسترسی بهتر مردم به آب بوده است.

آب انبارها از نظر شکل و نوع شاخت شامل موارد زیر می‌باشد

  • آب انبارهای گنبدی گود – آب انبارهای کنده شده در کوهستان – آب انبارهای صلیبی و آب انبارهای کشیده.

از معروفترین آب‌انبارها آب‌انبار شش‌بادگیری و آب‌انبار تکیه امیرچقماق در شهر یزد در ایران است . در شهر گناباد نیز آب انبارهای عظیمی وجود داشته است که حداقل سه مورد آنها در توسعه شهری تخریب شده است . آب انبار مرکز گناباد در خیابان شریعت سابق تا سال 1363 شمسی فعال و مورد بهره برداری مردم بود . در زمستان آب برف و یخ را روانه این آب انبار می‌کردند و در تابستان آب سرد و خنک می‌نوشیدند به این آب انبار یخچال خانه هم می‌گفتند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − چهار =