گنج بزرگ

گنج بزرگ روسیه کشف شده در شهر سنت پترزبورگ

گنج بزرگ روسیه کشف شده در سنت پترزبورگ

گنج بزرگ تاریخ معاصر روسیه كه به یك خاندان اشرافی روس تعلق داشت، از قصر متعلق به آنان در شهر «سنت پترزبورگ» این كشور كشف شد.
كانال دوم تلویزیون دولتی روسیه روز دوشنبه اعلام كرد: این گنج شامل ده‌ها كیلوگرم انواع ظروف نقره‌ای متعلق به قرن‌های هجده، نوزده و بیستم میلادی است كه در قصر خاندان «نارشكین» كه از آثار تاریخی سنت پترزبورگ محسوب می‌شود، كشف شده است.

گنج بزرگ

گنج بزرگ

این گنج بزرگ در 40 گونی در اتاقی مخفی قرار داشت كه بدون در بود و تنها محل دسترسی به آن دریچه‌ای در كف اتاقی در طبقه سوم قصر بود.
بر پایه گزارش كانال تلویزیونی روسی، یك كارگر ساختمانی در حین كار برای مرمت ساختمان به صورت اتفاقی متوجه دریچه مخفی در كف اتاقی در طبقه سوم شد.
گنج واقع در این اتاق شامل انواع ظروف ناهارخوری نقره‌ای و قاشق و چنگال‌ها و تنگ‌های آبخوری و استكان‌های نقره‌ای بود كه در روزنامه‌های سال 1917 روسیه (در بحبوحه انقلاب اكتبر شوروی) پیچیده شده بود تا به دست بلشویك‌ها نیفتد.
گفته می‌شود تمام ظروف انبار شده در این اتاق برای جلوگیری از خرابی و خوردگی، سركه اندود شده بود. این ظروف به خانواده نارشكین تعلق داشت كه از اشرافیان درباری روسیه تزاری بوده و علامت ویژه این خاندان بر همه ظروف نقش بسته كه نشانگر اصالت آنها است.
«ولادیسلاو كریلوف» رییس بخش مبارزه با سرقت آثار تاریخی اداره پلیس سنت‌پترزبورگ به كانال دوم تلویزیون روسیه گفت: این گنج كه در واقع سرویس‌های نهارخوری ویژه میهمانی خاندان درباری نارشكین بوده، در نوع خود بی‌نظیر است در این گزارش گفته شد: این گنج به‌قدری غیرعادی است كه حتی كارشناسان موزه دولتی آرمیتاژ شهر سنت پترزبورگ هم اذعان دارند كه قبلا با چنین گنجی برخورد نكرده‌اند.

گنج بزرگ روسی در کجا نگهداری می شود؟

«مارینا لوپاتو» رییس بخش اروپای غربی هنرهای دستی موزه معروف آرمیتاژ گفت: این بزر‌گ‌ترین گنج نقره‌ای است كه تاكنون در روسیه به دست آمده است و با توجه به اینكه بسیار نفیس است باید در موزه نگهداری شود.
در گزارش كانال دوم گفته شد كه اگر قصر نارشكین بازسازی نمی‌شد بسیار بعید بود كه این گنج یافت شود و شاید ده‌ها یا حتی صدها سال در اتاق مخفی دست نخورده و به‌دور از چشم مردم باقی می‌ماند.
منبع خبری روسی با اشاره به وجود قصرها و مراكز تاریخی فراوان در روسیه از جمله در شهر سنت‌پترزبورگ پیش‌بینی كرد در آینده هم چنین گنج‌هایی در مقیاس‌های كوچكتر كشف شود.
در گزارش كانال دوم همچنین خاطرنشان شد كه قصر درباری نارشكین در سنت پترزبورگ پس از كشف گنج بی‌نظیر، بطور شبانه‌روزی نگهبانی و محافظت می‌شود و ساختمان به دزدگیرهای ویژه مجهز شده است و این احتمال وجود دارد كه در آن گنج‌های مخفی دیگری هم وجود داشته باشد.