روش های تشخیص الماس اصل از تقلبی در گنج یابی و دفینه یابی

یکی از رایج‌ ترین شیوه‌ ها برای تشخیص الماس اصل از تقلبی در گنج یابی خراشیدن آن بر روی شیشه بوده اگر شیشه خط بر میداشت الماس واقعی بود اما این روش دیگر اطمینان صددرصد ایجاد نمیکند چرا که برخی از الماس‌ های قلابی نیز شیشه را خط می‌ اندازند در این صورت چگونه میتوانید در خانه واقعی بودن الماس را تشخیص دهید چندین راه خانگی برای تشخیص واقعی بودن الماس وجود دارد که در این مطلب برای شما عزیزان بیان میکنیم.

 تشخیص الماس اصل

روشهای تشخیص الماس اصل از تقلبی در گنج یابی و دفینه یابی :

  • درخواست گواهی نامه : گواهی نامه صادر شده توسط موسسه معتبر یا یک ارزیاب مستقل که وابسته به یک سازمان حرفه‌ ای است این خصوصا برای حالتی که شما سنگی را خریداری کنید بدون آن که آن را ببینید مثلا از اینترنت مناسب میباشد یک گواهی نامه، نظر فردی است که ممکن است سالها تجربه در این زمینه داشته باشد و ممکن است تجربه هم نداشته باشد!
    اما بهترین کار این است که شما شخصا از اصالت چیزی که می‎خرید مطلع شوید.
  • نگاه کردن از درون آن : الماسها دارای “شاخص انکساری” بالایی هستند (به این معنی که آنها نوری را که از طریق آنها میگذرد به شدت منحرف میکنند) شیشه و کوارتز از شاخص انکساری کمتری برخوردار میباشند به این معنی که آنها درخشش کمتری دارند زیرا نور را کمتر منحرف میکنند حتی در صورتی که برش‌ های خوبی هم خورده باشند (زیرا شاخص انکساری یک ویژگی فیزیکی ذاتی است که به هیچ طریقی توسط یک برش خوب تغییر نمیکند مگر آن که به زبان فنی برش باعث ایجاد یک کشش دائمی بر روی شبکه کریستالی گردد).
  • مشاهده انعکاس‌ ها : انعکاس‌ های یک الماس واقعی معمولا در سایه‌ های مختلف خاکستری ظاهر میشود اگر شما انعکاس‌ های رنگین کمانی دیدید شما یک الماس با کیفیت پایین یا تقلبی خریده‌ اید.
  • از یک ذره بین جواهرسازی برای بررسی الماس استفاده کنید : الماس‌ های استخراج شده معمولا دارای عیوب یا آخال‌ های کوچک هستند که از این طریق قابل مشاهده میباشند مکعب زیرکون این عیوب را ندارد همچنین الماس‌ های تولید شده به روش آزمایشگاهی (که ممکن است تمام آزمون‌ های دیگر را گذارنده باشند) معمولا این عیوب را ندارند.
  • نوع نصب و سوار کردن را بررسی نمائید : یک الماس واقعی احتمالا بر روی یک فلز ارزان نصب نمیشود چاپ درون جواهر، نشانگر طلا یا پلاتینیوم واقعی (10K, 14K, 18K, 585, 750, 900, 950, PT, Plat) نشانه‌ های خوبی در این زمینه هستند.
  • نگاهی به نمای پایین : لوح یا تاج سنگ را برعکس زیر یک میکروسکوپ قرار دهید اگر شما در حالی که سنگ را تکان میدهید فقط یک تشعشع نارنجی میبینید سنگ شما تقلبی است.
  • خرید یک تستر ترکیبی مویزانیت/الماس : این دستگاه به راحتی به شما نشان خواهد داد که الماس شما واقعی است یا بدلی.
  • وزن کردن سنگ : مکعب زیرکون در شکل و سایز یکسان، حدود 55 درصد سنگین‌ تر از الماس میباشد از یک مقیاس یک قیراطی یا یک گرمی برای مقایسه سنگ برای پاسخ به واقعی بودن سنگ استفاده نمایید.
  • سنگ را زیر اشعه ماوراء بنفش قرار دهید : بسیاری الماس‌ ها نمایش فلورسانس آبی زیر نور ماورا بنفش نشان میدهند.
    پس حضور رنگ آبی متوسط تا آبی پر رنگ تایید کننده واقعی بودن الماس است البته فقدان رنگ آبی به معنای تقلبی بودن الماس نیست بلکه می‎تواند بعضا به معنای الماسی با کیفیت بهتر هم باشد اگر شما زیر نور فرابنفش فلورسانس سبز بسیار جزئی، زرد یا خاکستری دیدید احتمالا سنگ‌ تان مویزانیت است.
  • امتحان کردن با یک گرماسنج : سنگ‌ های واقعی گرما را به سرعت پراکنده میکند و آنها با گرماسنج گرم نمیشوند این کار حدود 30 ثانیه طول میکشد و به سنگ آسیبی نمیرساند.
  • قرار دادن زیر اشعه ایکس : الماس‌ های واقعی زیر اشعه ایکس دیده نمیشوند در حالی که شیشه، مکعب زیرکون و کریستالها تا حدی کیفیت radiopaque دارند الماس ها radiolucent هستند.

* روش تشخیص اصلی و مهم الماس :

  • آزمون مه : سنگ را جلوی دهان خود قرار دهید و به آن ها کنید اگر سنگ برای دو ثانیه مه آلود باقی ماند احتمالا تقلبی است.
    یک الماس واقعی حرارت را بلافاصله پخش میکند و به سرعت از بخار پاک میشود یا اگر کمی کثیف ماند باز هم سریع‌ تر از یک الماس تقلبی شفاف میشود.
  1. همزمان به یک الماس که میدانید واقعی است و الماسی که مشکوک به تقلبی بودن هستید ها کنید.
  2. شما میتوانید ببینید که چگونه سنگ واقعی شفاف میشود در حالی که سنگ تقلبی چگونه مه خود را از دست میدهد.
  3. علاوه بر آن اگر شما بر روی آنها به تناوب ها کنید شاهد جمع شدن مه بر روی سنگ تقلبی میشوید و مه آن با هر ها بیشتر میشود در حالی که سنگ واقعی هنوز تمیز و شفاف باقی مانده است.

تشخیص الماس اصل

راه حل های ساده برای تشخیص سنگ جواهر :

اگر سنگ بر روی جواهر نصب نشده باشد قسمت تاج آن را بر روی نوشته‌ های روزنامه قرار دهید اگر شما توانستید مطالب را از درون سنگ بخوانید یا حتی لکه‌ های سیاه و سفید کج و معوج را دیدید احتمال دارد که سنگ شما الماس نباشد (مگر آن که برش آن نامناسب باشد در این صورت نوشته‌ های روزنامه از طریق یک الماس واقعی نیز قابل رویت میباشد) اگر سنگ هر نشانه‌ ای از انکسار مضاعف نشان دهد ممکن است مویزانیت (سیلیکون کاربید) باشد مویزانیت سنگ قیمتی‌ است که خیلی شبیه الماس است و حتی جواهرسازها هم به سختی آن را تشخیص میدهند.

روشهای دیگر تست الماس گرانبها در گنج یابی :

یکی دیگر از روش های تشخیص الماس اصلی از تقلبی این است که جواهر را روی یک روزنامه یا متن چاپی دیگری بگذارید الماس‌ های واقعی نور را آنقدر میشکنند که نمیتوانید هیچ خط ،دایره یا حرف کاملی را از پشت آنها ببینید البته در مورد الماس‌ هایی که خیلی تخت تراشیده شده باشند ممکن است نتایج غیرقطعی به دست آید.

یک آزمایش دیگر است که روی الماس مانند سطح آینه بدمید الماس در هدایت حرارت به خوبی عمل میکند بنابراین مهی که نفس شما روی سطح الماس ایجاد میکند تقریبا به طوری فوری ناپدید میشود اما در این مورد هم یک الماس مصنوعی به نام میسونایت میتواند این از سد این آزمایش هم بگذرد از آنجایی که سنگهای متفاوت تراکم‌ های متفاوتی دارند همچنین میتوانید سنگینی جواهرتان را با یک الماس واقعی با اندازه تقریبا معادل مقایسه کنید.

برای خرید انواع دستگاه فلزیاب، طلایاب و گنجیاب میتوانید به آدرس لینک زیر مراجعه کنید.

تشخیص الماس اصل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − سیزده =