تفاوت دخمه با گوردخمه در گنج یابی | بخشهای مختلف دخمه در دفینه یابی

تفاوت دخمه با گوردخمه | عموم مردم گمان میکنند که گوردخمه ها همان دخمه ها هستند و هریک از این دو واژه برای اشاره به یک مفهوم یکسان بکار میروند اما واقعیت چیزی غیر از این است و گوردخمه با دخمه تفاوت دارد. گوردخمه‌ های زیادی از دوران پیش از ماد در مناطق تحت نفوذ اورارتو (اطراف دریاچه وان در ترکیه امروزی) یافت شده‌ است به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت که گور دخمه‌ ها بیش از آنکه ریشه و منشا آشوری و مادی داشته باشند، به هنر معماری اورارتوها مرتبط هستند.

تفاوت دخمه با گوردخمه

تفاوت دخمه با گوردخمه در گنج یابی :

  • گوردخمه به فضایی در صخره ها، کوه ها یا تپه ها برای خاک سپاری متوفیان گفته میشود که با معماری صخره ای ساخته شده اند آنها در اصل آرامگاه هایی در دل کوه و صخره بودند که  شکل یک اتاق را داشتند و چند قبر در داخل آنها تعبیه میشد.
  • دخمه یا برج خاموشان یا برج سکوت مکانی بر فراز بلندی است که اجساد در آنها قرار داده میشدند تا خوراک حیوانات و پرندگان شوند این مکانها جایی برای خاک سپاری مردگان نبودند بلکه محلی برای متلاشی شدن اجساد آنها به شمار میرفتند.

بخشهای مختلف دخمه در گنج یابی و دفینه یابی :

  • چاه دخمه
  • درب سنگی یا آهنی دادگاه
  • کتیبه دخمه
  • حلقه مردگان مرد
  • مردگان زن
  • مردگان کوک
  • استودان (استخوان دان) یا سراده

طرز تشکیل شدن دخمه به چه صورت میباشد؟

بدنه چاه اصلی با سنگ و سیمان پوشیده میشد و تا وقتی که استخوانها در آنجا بود به وسیله آهک و گوگرد متلاشی و پاک نمیشد تا میکروب به خارج سرایت نکند بعد از آن که استخوانها خاکستر و ضدعفونی میشد به وسیله آب باران شسته میشد و به چاه هایی که ته آنها از شن پوشیده شده بود میرفت و در حالی که در وسط راه از چند دستگاه صافی و پاک کننده نیز رد میشد و به زمین فرو میرفت.

گوردخمه سان رستم کجاست و چگونه است؟

گوردخمه سان رستم در 64 کیلومتری جنوب کرمانشاه در منطقه جلالوند 11 کیلومتری روستای بوژان قرار دارد درون یک سنگ هرمی شکل به ارتفاع 5 متر اتاقی کنده شده است این اتاق را میتوان یک استودان یا یک گور دخمه دانست اتاق گوردخمه دارای ورودی به عرض ۷۵ سانتی متر، عمق ۶۰ سانتی متر و ارتفاع ۴۰/۱ متر است سقف ورودی به وسیله شیارهایی تزئین شده است اتاق گوردخمه نیز دارای سقفی تقریبا قوسی شكل میباشد این اتاق به طول ۲۰/۳ متر و عرض ۷/۱ متر و ارتفاع ۲ متر میباشد كف اتاق در حدود ۲۰ سانتی متر پائین تر از كف در ورودی است.

تفاوت دخمه با گوردخمه

هنوز زمان ساخت گوردخمه سان رستم به درستی مشخص نشده است از آنجا که گوردخمه های غرب ایران اکثرا مادی _ هخامنشی هستند و میتوان سان رستم را نیز از این دوره خواند برخی عقیده دارند این بنا از دوره ساسانیان به جا مانده است بر خلاف گور دخمه های مادی، این بنا در کف دره قرار دارد تزیینات ورودی آن مانند دیگر گوردخمه ها نیست درون اتاقک محوطه های مجزا برای قراردادن جسد ندارد.

اگر قصد خرید هر نوع دستگاه فلزیاب، طلایاب و گنجیابی دارید میتوانید به سایت ما مراجعه نمائید.

تفاوت دخمه با گوردخمه

1 پاسخ
  1. حمید
    حمید گفته:

    سلام …یک ورودی بر روی کوه پیدا کردم ..که به سختی وارد میشوی و دقیقا و یک تخته سنگ فرود میایی که دو عدد جوغن خوش تراش به اندازه یک لیوان کنار هم قرار دارن…که در یک اطاقک تراشیده قرار گرفته ….بصورتی که در سه طرف و و سه جهت حفره فرار دارد ….دوتا از انها با خا ک رس پوشیده شده و یکی دیگر به یک هواکش ختم میشود که در اول ورودی آن هواکش یک جوغن دیگر قراردارد…متشکر اگر راهنمایی کنید

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =