سهم شرکا در کشف گنج چگونه انجام میشود؟

سهم شرکا در کشف گنج چگونه انجام میشود؟ این مطلب که برای اولین منتشر میشود برای شفاف شدن سهم در زمانی است که شریکانی باهم برای کشف و ضبط گنج کار میکنند مسئله ای که اغلب به اختلاف می انجامد و حتی جانها به خطر می افتد و گاه اصل مسئله از بین میرود عدم دانستن و رعایت نکردن همین رژیم سهم بندی و تقسیم سهم شرکا در کشف گنج است اکنون با دانستن این فرمول بهانه برای مجمل بودن و ناشفاف بودن سهم افراد از بین میرود.

سهم شرکا در کشف گنج

سهم شرکا در کشف گنج چگونه انجام میشود؟

لازم به یادآوری است در جایی که توافق اولیه نباشد مبنای تقسیم سهم ها همین رژیم است اما اگر توافقی باشد آن توافق مقدم است.
این رژیم بسیار اخلاقی هم میباشد و همه را راضی میکند به شرط آن که کسی زیاده خواهی نکند توصیه میکنم این مطلب را در سطحی گسترده منتشر کنید تا از اختلافات دوستان و پژوهشگران جلوگیری شود.

  • هر گنج ششدانگ است و هر دانگ شانزده شعیر
  • اگر کسی به تنهایی گنجی را که در زمین موات (بلاصاحب) باشد کشف و ضبط کند ششدانگ متعلق به خود اوست.
  • و اگر کسی اصل سندی را داشته باشد و گنج در زمین موات باشد و سند را برای کاوش به دیگران ارائه کند دو دانگ از ششدانگ متعلق به اوست.
  • ولی اگر خود نیز در کاوش همکاری مستمر داشته باشد سهم او دو و نیم دانگ خواهد بود.
  • وقتی چند نفر بدون سند در زمینی موات گنجی را بیابند و با کار مشارکتی به آن برسند ششدانگ بطور مساوی میان آنها تقسیم میشود با رعایت حق حفار پیشرو.
  • اگر فردی سندی را که متعلق به زمین شخصی خود است ارائه کند و هیچ کاری هم نکند سه دانگ از ششدانگ متعلق به اوست و اگر هم کار کند از سه دانگ بقیه هم سهمی مناسب خود خواهد داشت.

مسائلی که مختص این قرن است :

  • کارشناس مشاوری که تنها از جهت علمی و تجربی در یافتن گنج بدون سندی کمک میکند یک و نیم دانگ از ششدانگ متعلق به اوست و اگر سند باشد یک دانگ و اگر حفاری یا عمل دیگری هم انجام دهد از آن بخش نیز سهم خواهد داشت.
  • دارنده دستگاهی که در کشف گنج بدون سند نقش اصلی را دارد یک دانگ از ششدانگ را میبرد و اگر سند باشد و دستگاه گنج یاب نقش مکمل داشته باشد نیم دانگ از ششدانگ یعنی هشت شعیر را.
  • به حفاری که در خط مقدم حفاری است و خطرات اول متوجه اوست باید نیم دانگ بیشتر سهم داده شود.
  • اگر سندی بیش از یک رونوشت با اصالت داشته باشد و حین کاوش سنددار دوم با اصل سندش بیاید و همکاری مستمر هم داشته باشد رژیم ارائه شده شامل او نیز خواهد بود و در واقع رژیم به نسبت رونوشت ها از سند قابل قسمت بندی است به عبارت ساده تر اگر مثلا سندی دو رونوشت داشته باشد سهم دانگهایی که به سند تعلق میگیرد میان دو صاحب سند تقسیم میشود و لطمه ای به سهم دیگران نمیخورد.

 

در تقسیم گنج اگر سندی باشد دو گروه داریم :

  1. صاحب سند
  2. و عوامل که به همه افراد غیر صاحب سند گفته میشود.

خود عوامل هم دو دسته اند :

  • عوامل اجرایی
  • و عوامل پشتیبانی

سهم شرکا در کشف گنج

سهم شرکا هنگام یافتن دفینه برای صاحب سند چیست؟

سهم صاحب سند مشخص است اما عوامل باید قدری در تقسیم کنکاش و توافق کنند برای رفع این مشکل معمولا پیش از آغاز کار گفتگو و شرط گذاری میشود که بسیار هم مهم است در فرض شما به هریک از افرادی که صاحب سندند چون یک سند هست نفری یک دانگ میرسد و سهم کارشناس هم مشخص است.

اما واسطه ها عرف نیست واسطه در این کار سهمی مشخص مطالبه کنند مگر شرط کرده باشد یا رضایت دیگران به ایشان سهمی در حد دو تا چهار شعیر از کل بدهد یا اینکه باید از توافق اولیه برخوردار باشند یا بعد توافق کنند که به صلاح نیست یا اینکه بهتر است درگیر اجرا شوند و بعد چند شعیر هم اضافه بابت واسطه گری بگیرند فراموش نکنید که هزار واسطه هم اگر باشد همه یک سهم از کل دارند و بین ایشان مساوی تقسیم میشود اگر اینگونه نباشد عده ای میتوانند صوری واسطه تراشی کنند که آنوقت ششدانگ هم کم می آید.

برای خرید انواع دستگاه فلزیاب به آدرس لینک زیر مراجعه نمائید.

سهم شرکا در کشف گنج

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 4 =