آموزش خط میخی | دانلود کتاب آموزش خط میخی باستان

آموزش خط میخی در قالب کتاب های اموزشی : خط میخی به آن دسته از خطها گفته می‌شود که نمادهایی شبیه گوه دارند. خطوط میخی انواع گوناگونی دارند که برای نوشتن زبانهای مختلف به کار می‌روند. از گونه‌های خط میخی می‌توان به میخی پارسی باستان، سومری، اکدی، ایلامی، بابلی و اوگاریتی اشاره کرد. همه خطوط میخی که تا کنون رمزگشایی شده‌اند از چپ به راست نوشته می‌شوند. این خط که برخی باور دارند پایهٔ اندیشه‌نگار دارد، در همه کشورهای آسیای غربی به کار می‌رفته‌است. پژوهشگران، سومریان را مخترع خط میخی می‌دانند.

دانلود کتاب آموزش خط میخی

آموزش خط میخی

خطِ میخی هخامنشی که دارای ۵۰ نشانه‌است، آخِرین گونهٔ خطِ میخی است که در سدهٔ ششم پیش از میلاد مسیح ساخته شده‌است. این خط برای نوشتن کتیبه‌های هخامنشی به کار رفته‌است. خطِ میخیِ هَخامنشی، خطی نیمه الفبایی، نیمه هجایی است افزون بر ۸ نشانه (ایدئوگرام) که برای واژگان پر کاربرد مانند شاه، کشور و اهورامزدا به کار می‌روند. این خط از ساده‌ترین خطوطِ میخی است. تنها خط میخی اوگاریتی است که از آن ساده‌تر است و صد در صد الفبایی است. این خط هم اکنون در استاندارد (Unicode (۴٫۱ پذیرفته شده و بازه‌ای به آن اختصاص داده شده‌است.

دانلود کتاب آموزش خط میخی باستان بر روی لینک کلیک کنید

amozesh khat mikhi

تصویری بسیار جالب از کشف آجرها ، لوح ها و اسناد ایلامی منقوش به خط میخی در هفت تپه،خوزستان
این اسناد مربوط به تپتی اهار پادشاه ایلام در قرن۱۴ قبل از میلاد می باشد

دانلود کتاب آموزش خط میخی باستان بر روی لینک کلیک کنید

تاریخ و باستان شناسی
کتیبه هخامنشی در خارک

در آبان ماه سال ۱۳۸۶ در هنگام جاده‌سازی شرکت نفت در جزیره خارک به طور اتفاقی این کتیبه ارزشمند نمایان شد ان هم درست زمانی که هیاهوی کشورهای عربی مبنی بر نام خلیج فارس بالا گرفته بود.
کارشناسان در نخستین مطالعات خود روی این کتیبه، قدمت آن را به دوره هخامنشی تخمین زدند. این کتیبه به شکل نامنظم و نامتعارف در پنج سطر و سطر‌های آن به صورت سه و دو سطر به هم چسبیده و به زبان فارسی باستان نوشته شده بود. پیش از این سطرهای جدا از هم در دوره هخامنشی تنها در متونی دیده شده که به زبان‌های مختلف بوده است.
اما خبر تاسف بار در خرداد ماه سال ۱۳۸۷ منتشر شد و آن خبر تخریب این سنگ نبشته بود. این کتیبه با آنکه دارای اهمیتی بین‌المللی می‌ باشد بدون توجه به حال خود رها شده‌است در نتیجه افرادی ناشناس با عبور از حصار دور کتیبه با شی نوک تیز مابین حروف میخی کتیبه را تخریب کردند و در اثر این موضوع ۷۰ درصد نوشته‌های این کتیبه که بر روی سنگ مرجانی نوشته شده‌ بود، به شدت آسیب دیده‌ و تنها یک خط سالم مانده‌است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + سیزده =