راز تدفین هزاره دوم پیش از میلاد

راز تدفین هزاره دوم پیش از میلاد در بم

اسكلتي كه از يك گور در ارگ بم به‌دست آمده نشان مي‌دهد اين نوع تدفين با تدفين جنيني تفاوت دارد .اين اسکلت به پشت خوابيده و زانوها به سمت بالاست كه احتمالا اين تفاوت به نوع آداب و رسوم، فرهنگ و طايفه قوم‎ها برمي‎گردد
خبرگزاري ميراث فرهنگي: انسان‎شناس تيم کاوش‎هاي ارگ بم، راز تدفین هزاره دوم پیش از میلاد را که در اطراف محوطه باستاني ارگ بم انجام مي‎شده، کشف کرد.

“فرزاد فروزانفر” انسان‎شناس، پس از دو ماه تحقيق روي اسکلت کشف‎شده در ارگ تاريخ بم، معتقد است اين نوع تدفين مختص فرهنگ و آداب و رسوم خاص مردم منطقه در اوايل هزاره دوم پيش از ميلاد است.

راز تدفین هزاره دوم پیش از میلاد چیست؟

وي در گفتگو با CHN گفت: «در تحقيقات انجام‎شده روي اسکلت به‌دست آمده از گور، متوجه شديم بالاتنه اسکلت به پشت خوابيده اما زانوها به سمت بالا بوده است.»

فروزانفر با بيان اينکه تاکنون دو نوع تدفين از سوي باستان ‎شناسان شناسايي شده بود، اظهار داشت: «اين دو نوع تدفين به اين شکل بوده که يا اسکلت در داخل گور به سمت چپ يا راست خوابيده، يا زانوها در داخل شکم به شکل جنيني جمع شده است. اما در اين مورد اسکلت به پشت خوابيده و زانوها به سمت بالاست.»

انسان‎شناس تيم کاوش‎هاي ارگ بم البته احتمال مي‎دهد که شکل زانوها ممکن است به دليل تغيير و تحولات داخل گور عوض شده باشد.

به گفته فروزان‎فر اسکلت کشف شده مربوط به زني تقريباً ميانسال است و هيچ‎گونه ابزارآلات، مواد غذايي يا اشياي زينتي در گور پيدا نشده است.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا نمونه اين تدفين در قسمت‎هاي ديگر کشور شناسايي شده است، به CHN گفت: «نمونه اين تدفين تنها در شمال کشور يافت شده است. البته تدفين شمال کشور اندکي با اين تدفين تفاوت دارد که احتمال مي‎دهيم اين تفاوت به نوع آداب و رسوم، فرهنگ و طايفه قوم‎ها برمي‎گردد.»

باستان‎شناسان ارگ بم همزمان با کشف اين اسکلت موفق به شناسايي تکه جمجمه‎هايي نيز در اطراف اين گورشده‎اند که هنوز تحقيقات جامع و کاملي از سوي انسان‎شناس تيم کاوش روي آنها صورت نگرفته است.

2- پوبل که اورا پدر راستین ” دستور زبان سومری ” می نامند، میگوید، تلفظ مصّوت اندیشه نگارها مبهم است.

هیس میگوید” فهرست لغات مختلف ninda, nidba و nindaba را بصورت ni-id-ba هجا نویسی کرده اند، آنرا ninda بمعنی ” نان” و ba بمعنی” تقسیم کردن” می دانند. ما دو مفهوم از این کلمه در گویش های شمال خلیج فارس در ذهن داریم . nun da bow بمعنی ” نان پدر مادر” که طبیعتاً مجانی است، دیگری nun-da-wa بمعنی” نان دادن ها” که همان” غذای نذری” یا بخشش غذا است

راز تدفین هزاره دوم پیش از میلاد

راز تدفین هزاره دوم پیش از میلاد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 13 =