موبد کرتیر چه کسی بود

موبد کرتیر چه کسی بود

موبد کرتیر چه کسی بود‍؟ کرتیر موبدی ایران دوست بود که نقش مهمی در یکپارچه کردن ایران، جلوگیری از فرقه سازی، پالایش آیین ایرانشهری و زدودن اندیشه های ضد ایرانی در کشور و رسیدن ایران به قله های شکوه داشت.

موبد کرتیر، یکی از چهره های تاثیر گذار در اوایل دوره ساسانی بود که نقش مهمی در شکوفایی ایران و پیشبرد اندیشه ایرانشهری داشت. موبد کرتیر در زمان پادشاهی هفت شاهنشاه ساسانی؛ اردشیر بابکان، شاپور یکم، هرمز یکم، بهرام یکم، بهرام دوم، بهرام سوم و نرسه می‌زیسته‌. او در آغاز مقام هیربدی داشته (موبدانی که خویشکاری آموزگاری دارند) ولی در زمان پادشاهی شاپور یکم، به مقام موبدان موبد که بالاترین مقام دینی بوده، میرسد. از موبد کرتیر سنگ نوشته ای نیز در محوطه نقش رستم و در پشت سنگ نگاره پیروزی شاپور بر امپراتوران روم به جای مانده است. همچنین نقش برجسته او در نقش رستم، نقش رجب و سرمشهد نیز موجود میباشد.

او فردی به شدت ایران دوست بود و نقش بسیار مهمی در یکپارچه کردن امپراتوری بزرگ ایران و زدودن اندیشه های ضد ایرانی در کشور داشت. در زمان به قدرت رسیدن اردشیر پاپکان، نخستین شاهنشاه ساسانی، کشور غرق با اندیشه های ضد ایرانی و غربی که از زمان حکومت سلوکیان و نوادگان اسکندر در ایران بجای مانده بود، روبرو بود. همچنین با جریاناتی که قصد تفرقه افکنی و فرقه سازی در دین زرتشتی را داشتند مواجه بود.

موبد کرتیر با احساسات راستین ایرانی اش، یک جنبش بیگانه ستیز را راه اندازی میکند و به پالایش اندیشه ایرانشهری میپردازد و ایرانشهر را از وجود جریانات غیر ایرانی پاک میکند. او همچنین به همراه دیگر موبدان، به گردآوری اوستای پراکنده شده در زمان سلوکیان میپردازد و اوستا را بازبینی و تدوین میکند و دین زرتشتی را یکدست کند و از فرقه سازی در آن جلوگیری نماید.

دخالت قاطع او در امور کشور موجب ایجاد نظامی یکپارچه و منسجم شد که ایران را تا 350 سال در اوج قدرت، شکوه و پیشرفت هنر، معماری، دانش و … نگه داشت. از زمان خسرو پرویز به بعد که نقش موبدان در مهستان از بین رفت و آنان از اداره کشور کنار نهاده شدند، دولت ساسانی رو به ضعف نهاد و در پی تازش تازیان (اعراب)، آن امپراتوری قدرتمند سرنگون شد. .

برای مطالعه مقالات باستان شناسی و دفینه یابی کلیک کنید

موبد کرتیر چه کسی بود

موبد کرتیر چه کسی بود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + پانزده =