علت نام گزاری سالها به اسم حیوانات و ریشه تاریخی آن

علت نام گذاری سالها به اسم حیوانات و ریشه تاریخی آن

علت نام گذاری سالها به اسم حیوانات و ریشه تاریخی آن

 در زمان باستان و در بین تمدنهای باستانی منطقه بین النهرین مثل تمدن سومر ،آکد ، فنیقی ها ، مصر و تمدنهای دیگر نقاط دنیا مثل تمدن مایاها و یا حتی چین و هند رصد ستارگان و کرات و کهکشانها و استفاده از یک سیستم دقیق روزنگار و تقویم یکی از الزامات و پیشرفت های مهم بوده است زیرا با استفاده از علم نجوم و تدوین یک تقویم دقیق میتوانستند شرایط جوی و زمان مناسب زراعت و برداشت محصول را پیش بینی و انجام برسانند و چون زراعت مهمترین امر در تعمین تغذیه ومردم و دامها بوده دانشمندان علم نجوم پیوسته در بهینه کردن و گسترش این مهم بودند.

دلیل نام گذاری سالها به اسم حیوانات

و از آنجا که ستاره شناسان و منجمان برای استفاده دقیق از موقعیت ستارگان و پیدا کردن جای اجرام آسمانی در فضا اقدام به اسم گزاری برای آنها میکردند و چون شکل اکثر حالتهای نجومی تداعی کننده شکل و ظاهر بصری حیوانات بوده از این رو از اسم آنها استفاده میکردند.

مثلا اگر آن صور فلکی شبیه شیر بود به آن صور فلکی اسد نام میدادند و اگر شبیه ماهی بود به آن صورفلکی حوت میگفتند و بر همین منوال .

از این جهت با پیشرفت علم نجوم و شناخت فصول و پیدایش تقویم و به طبع آن معین شدن زمانی واحد به عنوان گردش چهار فصل و نمایان شدن واحد سال در تمدنهای بشری چون در گردشهای فصول موقعیت زمین در فضا در مقابل صورهای فلکی تغییر میکرد و در اشکال شبه حیوانی قرار میگرفت و از روی اسم آن صورت فلکی اسم سال پیش رو از طرف منجمین گذاشته میشد .

چون حیوانات دارای خصوصیات خاص خود هستند منجمین از روی همین خصوصیات سال پیش رو را پیشگویی میکردند .مثلا اگر سال و فصل جدید با صورت فلکی گاو منطبق میشد اسم سال جدید سال گاو و پیشگویی آن برکت و روزی قدرت برای مردم آن تمدن بود و اسب سال کار و نجابت و سگ سال نگهبانی از مرزها و وفای مردم به سرزمین و امثال اینها بود .

پیج دفینه یابی و گنج یابی قدمت

علت نام گذاری سالها به اسم حیوانات و ریشه تاریخی آن

علت نام گذاری سالها به اسم حیوانات و ریشه تاریخی آن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 6 =