تحلیل و بررسی نشانه های گنج و دفینه پنهان و کشف نشده در گنج یابی

نشانه های گنج و دفینه پنهان و کشف نشده زیادی در سراسر جهان وجود دارد همین مسئله در کشور ما هم وجود دارد در حالی که این گنجینه ها گاهی به طور طبیعی وجود دارند گاهی اوقات توسط تمدن ها و مردم گذشته فراموش میشوند نحوه یافتن گنجینه ها یکی از متداول ترین سوالات است که در این مقاله به نقد و بررسی انواع نشانه های گنج و دفینه و چگونگی یافتن آنها می پردازیم.

نشانه های گنج و دفینه

هنگام یافتن نشانه های گنج و دفینه به چه نکاتی باید توجه کرد :

  • منطقه ای که علامت در آن قرار دارد برای سکونت مناسب بوده و آثار و اثری از آن وجود دارد.
  • سنگی که علامت روی آن ساخته شده باید بزرگ و محلی باشد.
  • اگر علامت حک شده یا برجسته شده باید به شکل عمیق و ضخیم ساخته شود که حتما در آن محل گنج و دفینه وجود دارد.
  • صخره ای که علامت در آن ساخته شده است نباید در لبه بسترهای آب باشد (هیچ کس دفن را در نزدیکی آبها پنهان نمی کند)
  • هنر حکاکی باید در تابلوها برجسته باشد.
  • و ….

چگونه میتوان مکان گنج و دفینه را تشخیص داد؟

در هر منطقه از کشور ما ممکن است به اشکال، آثار، خطوط، نوشته ها و تصاویر موجودات زنده در اشکال مختلف حک شده بر روی سنگ ها برخورد کنید به این ترتیب معنای این آثار به جا مانده از تمدنهای گذشته متحیر شده و در مورد برخی از آنها نظراتی به دست آمده است که سالها مورد تحقیق و بحث قرار گرفته است تفسیر همه این آثار تمدن به عنوان نشانه های گنج و دفینه اشتباه است موضوعی که برای ما جالب است این هست که کدام یک از این موارد دفینه را مستقیما نشان میدهد فراموش نکنیم شخصی که دفینه پنهان کرده این فرصت را ندارد که این دفینه را از شخص دیگری به غیر از خود بگیرد و باید برای او راحت و آسان باشد این منطق ساخت چنین مکانیسم هایی است که ما آنها را نشانه های گنج و دفینه مینامیم.

علامت هایی با این کیفیت احتمالا دفینه هستند اجازه ندهید به موارد اضافی که این ویژگی ها را ندارند بپردازیم علائم روی سنگهای دارای خزه زیاد ممکن است واقعی نباشند سنگی که علامت روی آن ساخته شده خزه را نگه نمیدارد در راه حل علامت اولاً برای تقویت دانش تاریخی خود برای یادگیری تاریخ منطقه ای که نشانه در آن قرار دارد و برای دانستن ویژگیهای اضافی (به عنوان مثال ویژگیهای نماد مار یک سرنخ است) ارزیابی عناصر مغایر با جغرافیای طبیعی نشانه مانند گودال ها، تپه ها، سنگهای مشخص شده، از همه مهمتر یافتن راه حلی با توجه به روشهای باستان شناسی.

ا زجمله مکان هایی که نشانه های گنج را در آن مکان ها میتوان یافت :

  1. ویرانه ها (ویرانه ها محلهای دفن و اشیاء مختلف وجود دارد و آنها در منطقه حفاظت شده هستند)
  2. تپه های بنایی (آنها سازه های تالوزی و تپه ای هستند قبرها و اشیاء مختلفی وجود دارد طبق قوانین ما آنها مناطق حفاظت شده هستند)
  3. منابع آب مانند چشمه ها (مدفون یافت میشود)
  4. در اطراف صخره هایی که علائم ، تصاویر یا نمادهایی روی آنها وجود دارد (به طور کلی آنها مقبره هستند، هدایای گور مختلفی در داخل آنها وجود دارد)
  5. مناطق گورستان متعلق به تمدن های مختلف (هدایای قبر وجود دارد)
  6. جبهه های غار مناسب برای زندگی انسان (میتوان دفینه پیدا کرد ، وسایل و تجهیزات مختلف متعلق به افراد زنده کشف میشود)
  7. ساختارهای مذهبی (هر دلیلی که باشد ، لازم است محترمانه رفتار کنیم این شرط ایمان ما است)
  8. شمع های سنگریزه (شمع های بزرگ شن از تومولوس های دوره رومی هستند کوچکترها نیز مقبره هستند و اکثر آنها گنجینه های قبر ندارند)
  9. پشت آبشار (منطقه مهم تحقیقاتی است که قبر و دفینه وجود دارد)
  10. در مقابل دیوارهای قلعه (سکه های مختلف و مصالح جنگی یافت میشود)
  11. مناطقی که در بین مردم شایعه وجود دارد (تاریخ اخیر ، عناصر سطحی ثابت و دائمی باید مورد تأکید قرار گیرد)

نشانه های گنج و دفینه پنهان

سوالات متداول در مورد نشانه های گنج و دفینه :

چگونه میتوان گنج پیدا کرد و علائم گنج چیست؟ جستجوی گنج معمولا در مکانهایی که شهرکها و تمدنهای قدیمی زندگی میکردند انجام میشود از جمله این مکان ها مانند مقبره های گودی، مقبره های صخره ای، مکانهای شهرهای باستانی، غارهای بسته، مناطق جنگ زده، مناطق محل زندگی بازرگانان، مکانهای زندگی حاکم، سارکوفاژها و عبادتگاه ها هستند.

نشانگرهای گنج چیست؟ گنج جویان از روشها و تکنیکهای زیادی استفاده میکنند آنها این روشها و تکنیکها را با توجه به نشانه هایی که پیدا کرده اند به کار میبرند بسته به ماهیت گنج موردنظر علائم ممکن است تغییر کند.

من میخواهم گنج را جستجو کنم باید چه کاری انجام دهم؟ کسانی که میخواهند گنج را جستجو کنند یک دادخواست همراه با اسناد موجود در هفتمین مقاله مقررات جستجوی گنج به مقام محلی که آنها به دنبال گنج هستند با آنها درخواست میکنند هدف از جستجو به طور واضح در دادخواست آمده است و شماره شهر ، منطقه ، زیرمجموعه ، روستا ، محله ، خیابان و خانه محل جستجو برای یافتن گنج گزارش شده است.

آیا میتوان برای جستجوی گنج در ترکیه مجوز گرفت؟ اجازه جستجوی گنج در سراسر ترکیه داده نمیشود مکان مورد نیاز برای جستجوی گنج نباید از 50 متر مربع و عمق 10 متر تجاوز کند.

زمینی که میخواهم گنج جستجو کنم متعلق به من نیست باید چکار کنم؟ اگر محل جستجوی گنج متعلق به شما نباشد رضایت نامه محضری از اشخاص حقیقی و نامه رضایت نامه از مراجع مجاز از اشخاص حقوقی الزامی است.

زمینی که میخواهم گنج جستجو کنم بیش از یک مالک دارد باید چکار کنم؟ رضایت محضری از همه سهامداران الزامی است.

آیا وزارت فرهنگ و گردشگری حمایت مالی و تجهیزات لازم برای جستجوی گنج را ارائه میدهد؟ هیچگونه حمایت مالی یا تجهیزاتی از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری به دارندگان مجوز اکتشاف گنج ارائه نمیشود.

آیا صاحب مجوز جستجوی گنج مسئولیت مالی دارد؟ گنج یاب دستمزد روزانه حداقل دو متخصص موزه را که برای بازدید از محل جستجوی گنج و متخصصانی که جستجو را انجام میدهند و نمایندگان وزارت محیط زیست و شهرسازی ، وزارت داخلی ، هزینه های سفر و حقوق روزانه کارمند درجه یک اگر این دستمزد روزانه هزینه های اجباری روزانه را پوشش ندهد مابه التفاوت به طور جداگانه توسط گنج یاب پرداخت میشود مشروط بر اینکه تفاوت از پنجاه درصد دستمزد روزانه تجاوز نکند.

چه مقدار سهم از گنجی که در نتیجه حفاری گنج یابی پیدا کرده ام دریافت میکنم؟ ارزش گنج پیدا شده توسط وزارت خزانه داری و دارایی به عنوان ارز معتبر تعیین میشود اگر این گنج در زمین متعلق به خزانه داری یافت شد پنجاه درصد آن به گنج یاب مربوط میشود اگر در زمین متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی یافت شود چهل درصد در اختیار گنج یاب و ده درصد در اختیار مالک قرار میگیرد.

من یک اثر تاریخی پیدا کردم ، باید چه کار کنم؟ کسانی که دارایی های فرهنگی و طبیعی منقول و غیرمنقول مییابند کسانی که میدانند در زمینی که مالک آن هستند یا از آن استفاده میکنند داراییهای فرهنگی و طبیعی وجود دارد یا مالکان و مالکینی که به تازگی مطلع شده اند باید به نزدیکترین اداره موزه یا سرپرست در موزه اطلاع دهند دهکده یا مقامات محلی در مکانهای دیگر حداکثر ظرف سه روز آنها مجبور هستند.

فرش ، فرش ، مدال ، ظروف و … باید چکار کنم؟ لازم است به نزدیکترین اداره موزه بروید و معاینه کنید تا ببینید آیا شی اجدادی یک ملک فرهنگی و طبیعی است که باید حفظ شود.

آیا میتوانم آثار را در اینترنت بفروشم؟ برای اموال فرهنگی منقول که ضروری به نظر نمیرسد به موزه ها بروند در میان اموال فرهنگی قوم نگاری که نیاز به حفاظت دارند ، “گواهی ثبت اموال متحرک فرهنگی و طبیعی” توسط مدیران موزه صادر و به صاحب آنها بازگردانده میشود.

آوردن آثار از خارج از کشور رایگان است؟ آوردن آثار از خارج از کشور به کشور ما رایگان است با این حال ، آثار باستانی آورده شده باید در گمرک اعلام شوند زیرا ممکن است منشا کشور ما نباشند اما ممکن است از جمله داراییهای فرهنگی باشند که باید در کشور دیگری محافظت شوند و در کشور دیگر باید به کشور مبدا بازگردانده شوند مطابق با توافقنامه های بین المللی که ما طرف آن هستیم.

نشانه های گنج و دفینه

پرکاربردترین و شناخته شده ترین علائم جستجوی گنج عبارتند از :

  • موقعیت نسبت به خورشید : گنج جویان مراقب مکانهایی هستند که خورشید بر آنها می افتد. قابل ذکر است که خورشید سرنخ مهمی برای گنج است.
  • ساختار خاک : خاکهای سست مخصوصا آنهایی که به راحتی حفر میشوند نشانه های مهم یافتن گنج هستند تصور میشود که نوعی که در بین مردم به آن زمین سوخته میگویند بیشتر برای گنج مناسب است.
  • پیکره ها : پیکره های موجود در هر مکان ، سنگ یا مکانهایی مانند ساختمان ، سرنخ های مهمی برای گنجینه هستند با تفسیر این ارقام میتوان گنج را جستجو کرد.
  • نقشه ها : در برخی موارد ، اسناد مانند نقشه ها یک نقطه عطف مهم هستند.در واقع ، این علائم مشخص مهمترین سرنخ ها هستند.

توصیه هایی مفید برای یک کاوش ایمن و خوب در گنج یابی :

  1. در مرحله اول دنبال دفینه یابی نباشید خیلی از کاوشگران با صرف کردن عمر خود و هزینه های بسیار در این کار ناموفق بوده اند اول توصیه میشود اگر آلوده این کار نشده اید از این کار دست بکشید.
  2. حال بر فرض اینکه به اجبار این کار را آغاز کرده اید توصیه ها و لوازم لازم را به همراه داشته باشید و از همه مهم تر با خرید دستگاه طلایاب عمل کاوش و جستجو را برای خود آسان کنید.
  3. به نسخه های کپی و اصلی و موکل و درویش ابدا اعتماد نکنید همه این دسته کلاهبردارند نسخه های خطی مذهبی و … هزار سال پیش با اینکه در موزه ها در شرایط ویژه نگهداری میشوند باز تا در معرض هوا قرار میگیرند پودر میشوند چه برسد به نسخه های داخل قبر و امثال آن.
  4. در انتخاب همکاران و همراهان خود نهایت دقت را داشته باشید به هیچ وجه به تنهایی اقدام نکنید.
  5. اگر امکان انتخاب دارید به هیچ وجه سراغ تونل و زاغه و چاه نروید زیرا بسیار بسیار بسیار خطرناک است دنبال مقبره های موجود در پایین تپه باشید.
  6. قبل از حفاری حتما از محل کاوش اطمینان داشته باشید شما تا قبل از اینکه بیل و کلنگ بزنید از نظر قانون بی گناهید ولی اگر با بیل و کلنگ شما را در منطقه باستانی بگیرند برایتان بسیار گران تمام میشود آنچه را که قبلا داشتید هم در معرض مصادره قرار میگیرد پس تمام جوانب را بسنجید.
  7. پیش از حرکت لوازم کارآمد همراهتان باشد شامل : آب آشامیدنی ، چراغ قوه قوی ، سرکه سفید ( اگر نبود ترشی به مقدار دو کاسه ) دستکش مقاوم ، ماسک مناسب ، طناب محکم و سبک ، کپسول اطفا حریق co2 برای مار و …. ، قلم و چکش خوب ، بیلچه تاشو ، بیل و تیشه مناسب ، دلو لاستیکی برای تخلیه خاک ، قرقره مقنی ها اگر می شود ، دستمال تمیز ، کفش کارگری سرب دار اگر نبود پوتین سربازی ، دفترچه نوت برداری و…. اگر در حین کار لازم هم نشود شما چیزی از دست نداده اید.
  8. تمامی علایم و نشانه ها را با ذکر دقیق مکان در دفترچه بنویسید که اگر راه را اشتباه هم رفتید بتوانید دوباره از اول شروع کنید.
  9. از دیگر توصیه هایی برای یک کاوش ایمن و خوب این است که علایم را از بین نبرید برای حفر زمین حتما به شکل مربع یا مستطیل حفاری کنید تا احتمال ریزش کمتر شود در حین حفاری به سمت پایین تمامی سنگهای کنار دیوار را محار یا تخلیه کنید برای کاوش قبور هم به دور خود طناب ببندید و به جایی مورد اطمینان وصل کنید.
  10. اگر در حین حفاری صدای تخلیه باد را شنیدید سریع از محل فاصله بگیرید و بدون ریسک سرکه بپاشید بعد از گشودن مقابر نیز بدون ریسک سرکه پاشیده و بعد باز گردید.
  11. هر جا تکه سنگی صاف دیدید که کوزه ای روی آنست اول جای خود را محکم کنید بعد سنگ را بردارید زیرا احتمال سقوط دارد اگر داخل و کف مقبره خاک سفید مثل آهک یا گچ سرند شده بود داخل نشوید گرد آن شما را مسموم میکند یا با لباس مقاوم بروید و اگر نبود آب زیاد بریزد تا به حالت گل در آید.
  12. در حین حفاری زمین اگر به خاک سرند شده سفید مثل بالا رسیدید مطمین باشید تله نیزه زیر پای شماست و احتمال سقوط دارید اول جای خود را محکم کنید.
  13. برای تخریب دیواره تونل و رسیدن به اتاق دیگر حتما از استحکام سقف بالای سر مطمین شوید هیچ وقت همه همراهان وارد تونل یا مقبره نشوید حتما یک یا دو نفر از بیرون نظاره گر باشند اگر به گنج یا دفینه رسیدید بدون دستکش به آن دست نزنید اول با یک لیوان شیر از تمیز بودن آن مطمین شوید.
  14. اگر بالای سرتان در تونل یا مقبره ها سوراخ بزرگتر از نیم متر دیدید بدانید که تله صخره غلطان وجود دارد ( بسیار کم ولی ایمنی بهتر است ) در هنگام ورود به تونل یا چاه اگر هیچ جانوری ندیدی (مثل مار و خفاش و ….) از آن بترسید زیرا گاز کربن حاوی سیانور منتظر شماست فردا دوباره برگردید.
  15. برای ورود به تونل و …. که انتهای آن معلوم نیست حتما کپسول co2 آماده به پاشیدن همراهتان باشد جانوران را به خواب عمیق یکی دو ساعته میبرد.
  16. در حین کار اگر خراش و خونریزی کوچک داشتید لخته خون باقیمانده روی پوست را پاک نکنید.

 نشانه های گنج و دفینه

همچنین ما برای شما عزیزان کتابچه مختصر و مفیدی در مورد نشانه گنج و دفینه
آماده کرده ایم که میتوانید برای مشاهده و دانلود بر روی لینک PDF زیر کلیک کنید.

نشانه های گنج و دفینه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 7 =