کشف جدید گنج‌ اسکندر مقدونی در یک غار

کشف جدید گنج‌ اسکندر مقدونی در یک غار

اسکندر مقدونی

 

اسکندر مقدونی

اسکندر مقدونی

اسکندر مقدونی

 

کشف این آثار در شرایطی صورت می گیرد که چند ماه قبل نیز بقایای یک مقبره در محوطه تاریخی مشهور آمفیپولیس در شمال یونان و در 65 کیلومتری شهر تسالونیکی کشف شده که بزرگترین مقبره تاریخی کشف شده در یونان بوده و به احتمال فراوان به اسکندر تعلق دارد. با گذشت چند ماه از کشف مقبره احتمالی اسکندر مقدونی در یونان و پس از آن کشف بقایای 5 جسد در این مقبره که بار دیگر نام او را بر سر زبانها انداخت، حالا باستان شناسان از کشف گنجی از دوران اسکندر در غاری در فلسطین اشغالی خبر می دهند.

این گنج توسط چند غارنورد در غاری که محل دقیق آن اعلام نشده و در سواحل مدیترانه قرار دارد، بطور تصادفی کشف شد و شامل صدها سکه‌ طلا و نقره با تصویر اسکندر، زیورآلات طلایی شامل حلقه، دستبند، و گوشواره، یک سنگ برای وزن کردن اجسام و یک چراغ گلی با قدمتی 2400 ساله است.کشف این آثار در شرایطی صورت می گیرد که چند ماه قبل نیز بقایای یک مقبره در محوطه تاریخی مشهور آمفیپولیس در شمال یونان و در 65 کیلومتری شهر تسالونیکی کشف شده که بزرگترین مقبره تاریخی کشف شده در یونان بوده و به احتمال فراوان به اسکندر تعلق دارد.

در ورودی این مقبره در آمفیپولیس که در دوره اسکندر یک شهر مهم بوده و قدمت آن حدود 2400 سال برآورد شده، دو مجسمه شیر کشف شدند که هرکدام بیش از یک تن وزن دارند. داخل آن نیز یک موزائیک که تصویر پرسفونه، دختر زئوس، از خدایان یونانی بر آن نقش بسته در این مقبره کشف شد.همچنین با ادامه پروژه کاوش در این مقبره که طی سالها تمامی آثار تاریخی ارزشمند داخل آن به سرقت رفته، علاوه بر بقایای اسکلت یک مرد جوان در یک تابوت چوبی که می تواند متعلق به اسکندر باشد، تاکنون بقایای جسد دو مرد، یک زن‌، یک نوزاد‌ و همچنین آثاری از یک جسد سوزانده شده نیز کشف شدند.

بر اساس متون تاریخی اسکندر در سال 323 پیش از میلاد در سن 32 سالگی در بابل درگذشت. پس از مرگ اسکندر جسد وی وقتی که تشییع‌کنندگان در حال انتقال جسد اسکندر به مقدونیه بودند، بطلمیوس آن را دزدید و به ممفیس در مصر فعلی برد و در آنجا دفن کرد، به روایتی دیگر نیز جانشین بطلمیوس تابوت‌ را به اسکندریه منتقل کرد و در مقبره ای زیبا قرار داد.پروژه کاوش در غار محل کشف گنج‌ برجای مانده از دوران اسکندر در فلسطین اشغالی برای کشف دیگر آثار تاریخی احتمالی همچنان ادامه دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + شانزده =