گمانه زنی مقابر باستانی

گمانه زنی مقابر باستانی

نکته قابل توجه در مورد گمانه زنی مقابر باستانی :  یکی از اصولی ترین روشهای پایه در علم باستانشناسی و به ویژه گمانه زنی مقابر باستانی از منظر ارزشمند بودن این مقابر شناخت تاریخی و انتخاب درست این مقابر میباشد .

در علم باستانشناسی از منظر ارزش تاریخی و باستانی آثار بجامانده از گذشتگان هر نوع اشیائ و لوازم بجا مانده از دوران کهن چه از جنس فلز و چه از جنس سفال و سنگ دارای اهمیت و ارزش خاص خود میباشد . زیرا باستان شناسان با مطالعه بر روی این اشیائ و تحقیق بر روی آنها به اطلاعات مهمی از نوع و کیفیت زیست و زندگی در آن دوران کهن دست میابند و به نوبه خود از آنها بهرمند میشوند .

گمانه زنی مقابر باستانی

گمانه زنی مقابر باستانی

نکته قابل توجه در مورد گمانه زنی مقابر باستانی در گنج یابی

ولی از نظر باستان شناسی تجاری یا همان گنج یابی بسیاری از اشیائ و لوازم بدست آمده از گمانه زنی های محل ها و مقابر متاسفانه فاقد ارزش پنداشته میشود و بدتر از آن به دلیل نا آگاهی بسیاری از آن اشیائ تخریب و نابود میشود مثل کوزه ها و ظروف گلی و سنگی . بطور کلی گنج پژوهان فقط به دنبال اشیائ فلزی هستند و آن هم از جنس طلا یا نقره که تفکری غلط میباشد که باعث از بین رفتن بسیاری از آثار دیگر میشود .

در هر صورت انتخاب نوع محل گمانه بسیار مهم است .

هیچگاه از مقابر معمولی نباید انتظار آثار ارزشمندی داشت . همانگونه که مثلا از یک مقبره سرداری نظامی نباید انتظار حجم زیادی از اشیائ از جنس طلا داشت . بیشتر مقابر سرداری دارای لوازم شخصی آن فرد مثل ظروف مفرغی و نقره ، شمعدان و عودسوز نقره ، بازو بند مفرغی یا نقره و چند مدالیوم و انگشتر طلا و نقره با سنگ جواهر و یا سنگ های طبی یا سنگ پادزهر است .

اما بیشتر در مقابر باستانی متعلق به شاهزادگان و اشراف زن و یا عروسهای جوان از طبقه بالا که به علت های گوناگون مثل بیماری یا جنگ درگذشته اند میتوان به اشیائ و زیور آلات طلایی و نقره ای دست یافت که در نوع خود کمیاب و نایاب میباشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هفده =