بررسی انواع لایه ها در گنجیابی و دفینه یابی | علائم گنج موجود در لایه ها چیست؟

لایه ها در گنجیابی و حفاری یکی از اصلی ترین کارها در شناخت و تغییر رنگ خاک میباشد یا به قول زمین شناسان لایه نگاری خاک در حفاری بسیار مهم و ضروری میباشد یک حفار خوب با تغییر رنگ، جنس و حتی بوی خاک متوجه مسیر و ادامه آن میشود که میتواند به کمک دستگاه طلایاب و گنجیاب تمام آن منطقه را جستجو کرده و به گنجینه های خوبی رسید.

لایه ها در گنجیابی

ترتیب قرار گرفتن لایه ها در گنجیابی به چه صورت است :

  • لایه اول تا 30 الی 50 متر خاک طبیعی
  • بعد خاک دست پاش
  • یک لایه سنگ قلوه
  • و یک لایه خاک کوفته
  • سپس 5 تا 10 سانت ذغال
  • در آخر خاک الک شده

در گنجیابی و حفاری یکی از اصلی ترین کارها شناخت خاک و تغییر رنگ خاک میباشد یا به قول زمین شناسان لایه نگاری خاک در حفاری بسیار مهم و ضروری میباشد یک حفار خوب با تغییر رنگ، جنس و حتی بوی خاک متوجه مسیر و ادامه آن میشود.

انواع لایه ها در گنج یابی و دفینه یابی :

  • کوزه شکسته :
    در اکثر مکانھا از اولین آثاری که برای شروع کار از آن استفاده میشد کوزه شکسته بود این لایه نشان دھنده درست بودن راه و شروع کار ماست از کوزه ھم به عنوان علامت ھم به عنوان استحکام خاک استفاده میشد و باعث میشد که خاک را به ھم گره بزند و کار کردن و حفاری در آن قسمت سخت بشود این لایه تا 2 متر اول خودش را نشان میدھد البته مخلوط سنگ ھم با آن است که کاملا استحکام را بالا میبرد.

  • خاک رس :
    این لایه معمولا مکانھای رطوبتی استفاده میشود که معمولا بعد از این لایه ماسه بادی ھم با آن مخلوط است.

  • خاک پخته :
    این لایه ھمان خاک رس است که برای اینکه در بعد ھا از رطوبت زمین جلوگیری شود خاک رس را در آن محل پخش میکردند و روی آن چوب میریختند و چوبھا را آتش میزدند و خاک رس که زیر این چوبھا میسوخت تبدیل به خاک پخته میشد و از رطوبت خاک جلوگیری میکرد.

  • لایه خاک :
    بعد از اثار خاک نرم ذغال سفال شکسته خاک دستی آهک وخاک پخته تو ارتفاع دومتری بعد از شصت سانت ده سانت خاک سوخته بوده اگر در تختی باشه نشان محل سکونت بوده اگر در شیب ملایم باشه نشانه قبر سردار ساسانیه اگر در تپه باشه باید زیر این لایه گل زرد و ذغال ترکیبی بده با سنگ های هرمی مربوط به سازه دفینه اگر سنگ چین در اندازه سی در بیست باشه مربوط به لایه دومی دفینه هست.

  • سنگ چین :
    این لایه برای استحکام و جلوگیری از ریزش خاک سطح بالایی به زیر کار بود که اصل بنا روی آن سوار بود و اگر متراژ بار زیاد باشد مراحل به صورت هر 3 متر یک یا دو ردیف سنگ چین بوده است.

لایه ها در گنجیابی

لایه های خاک دفینه دار در گنج یابی چه شکلی است؟

اتاقکی که در عمق مثلا 10 تا 15 متری بنا میشود آنقدر از نوع ساروج سخت در آن بکار بردند که وجود گل رس، ذغال و آهک هیچ کمکی به این سیستم کاری نمیکند و لایه بندی بیشتر درمورد جایی به کار میرفت که در کنار دفینه مقبره ای هم وجود داشته باشد و به احترام شخص از ترکیب هایی استفاده میکنند که رطوبت و آب وارد جایگاه مقبره نشود.

منظور از سنگ چین در گنجیابی :

سنگ چین درشت به علت سنگینی وزن از کناره ها ریزش کمتر پیدا میکند سنگ چین درشت حالت مستطیل داشت و دیرتر شکاف پیدا میکند سنگ چین درشت وزن را خوب تحمل میکند و توانایی حمل گل و خاک به معیار تن را دارد.

  1. سقف یک دست دیرتر از سقف سنگ چین ریزش میکند.
  2.  سنگ یک دست هم مثل سایر سنگ ها دارای حفره هست اما با ساروج تقریبا لایه را چند برابر محکمتر میکنند.

برای خرید انواع دستگاه فلزیاب میتوانید به لینک زیر مراجعه نمائید.

لایه ها در گنجیابی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 7 =