مکان مقدس ، هدیه یا دفینه امامزاده ها ؟
مکان مقدس ، هدیه یا دفینه امامزاده ها ؟
اما ببینیم امام زاده ماهیت اصلیش چیه امام زاده اسمش رو خودشه وقتی مثلا میگن فلان جا جن داره میشه گفت مربوط به یهودی نشینه امام زاده ها هم از 1300 سال تقریبا میشه گفت وجود دوره تو ایران از زمانی که اسلام وارد ایران شد امروزه همه بر باور های غلط هستیم امام زاده ها الان تو ایران از مسکن مهر بیشتر شدن حتی امام زاده سیار داریم خوب الانم مردم بر این باورند که باید به امام زاده هدیه داد یکی پنجاه هزار یکی ده هزار یکی انگشتر یکی دستبند ولی در گذشته تعصبات از الان بیشتر بوده یادتون باشه بزرگان ما بیست سال پیش چه اعتقاداتی داشتند و با افول علم و تکنولوژی تقریبا باید بگم دین کمرنگ شده و روز به روز جدای پذیر پس بحث مورد اصلی ما در امام زاده ها هدیه است نه دفینه یعنی پول و جنس امام زاده مذهبی هست و از جانب مردم واگذار شده حکومتی نیست پس تا اینجا میدونیم که
دفینه امازاده ؛ امام زاده هدیه میده نه دفینه
امام زاده ی دارای جنس باید قدمتش از 800 سال بالاتر بره اما امام زاده ها واقعا کی هستند؟
در اعراب در گذشته ازدواج ها فامیلی بود و هنگامی که اسلام پا به ایران گذشت همه میدونیم مردم ایران در اوج و شکوفای تمدن و صنعت بودن اما با ورود اعراب ایرانیان تا قبول کردن دین اسلام زد و خورد هاو جنگ ها وکشت و کشتاری های داشتند و براشون سخت بود و چون ایرانیان تنومند بودند معمولا اعراب مسلمان شکست میخوردن و کشته میشدن ما در مازندران از همه نقاط کشور بیشتر امام زاده داریم و چون مسیر دور بود نمیتونستند جنازه رو به عربستان کنونی راهی کنند همان جا چال میکردند بعد از ائمه عرب رسیدگی به قبر میشد با فرستادن نماینده و ارام ارام ورود اسلام و ایمان مردم باعث شد طرز فکری به وجود بیاد که کشته شدگان عرب در جنگ رو به عنوان فردی مهم و درست زیارت کنند و با کمی شایعات اما طرز قرار گیری رو همه ی این امامزاده ها واقعی نیستن ویک سری از آنها قدمت بالاتری دارن که به صورت برج مانند هستن اینها قبلا آتشکده بودن که با ورود اعراب تغییر کاربری دادن و امامزاده شدن وقتی شخصی مریضی داشت که میخواست شفا بگیره مقداری سکه یا مالی را به امامزاده به عنوان هدیه تقدیم میکرد و بیشتر اوقات آن مال یا سکه ها رو در سقف امامزاده میزاشتن البته خود شخص مرحوم هم با لباس و ادوات جنگی دفن میشد ولی بار اصلی امامزاده معمولا در
کفش کن و در متراژ 70cm یا120 دفن میشد
بعضی از مردم هم نذر خودشون و به خادم امامزاده میدادن خادم همه مقداری رو خرج مخارج امامزاده میکرد و مابقی رو جمع میکرد و در
پشت امامزاده به صورت تل خاکی
در زیر زمین دفن میکرد واسه همینه که اکثر امامزاده ها در حیاط شون تل خاکی دارن حالا میرسیم به بحث دوم از دفینه امامزاده :
درختان در کنار امام زاده ها ؛ دفینه امامزاده
به تنها درختان اطراف محل دفینه در ایران انواع مختلفی دارد در گذشته درختانی که عمر طولانی داشتن برای نشانه استفاده میشدن برای اینکه بعدا محل دفینه را به راحتی پیدا کنن درختانی که برای اینکار استفاده میشدن عبارتند از
بوته گز که 6000 سال عمر
سرو که 4000 سال عمر میکند
داغداغان که 4500 ساله ی آن در حال حاضر موجوده آزاد 2000 سال و بیشتر در جنگلهای شمال کشور دیده میشه
چنار که 700 سال عمر میکند و پس از آن خود سوزی میکنه و این خودسوزی هم چندین سال طول میکشه مث چنار امامزاده صالح که 900 سال عمر داره
نارون 500 سال
سنجد 500 سال
درختان با عمر طولانی اکثرا نشانه بار است و بار هرکدام با دیگری فرق داره مثلا بار بوته گز کاملا با بار درخت سرو فرق داره درختانی که گفتیم در مجموع در کنار امام زاده ها دیده شده عمر زیاد اگه میخواید ببینید درختی در کنار امام زاده غیر اینا هست باید تحقیق کنید درخت چقدر عمر میکنه با یه سرچ ساده از کشاورزی دستتون میاد در بعضی مواقع درخت هست با قدمت زیاد ولی نه در کنار امام زاده هست نه مسیر باستانی پس رده
مسیر باید مذهبی باشه یک نوع از این موارد
امام زاده همراه با چشمه همراه با درخت هست
اول امام زاده
بعد چشمه
بعد درخت
بعضی مواقع سه درخت دارید در سه تا درخت مابین سه تا می استید
شما درخت شمال غربی و درختی که در غرب هست و رو به امامزاده رو باید بررسی کنید این بار گمراه کننده هست در صورتی که تک درختی کهنسال در فاصله صد تا صد و پنجاه دارید در کنار امام زاده بار اصلی در کنار یا زیر اون درخت باید بررسی بشه
نوع بار گذاری در امام زاده ها یا در
تل خاکی
یا در خود امام زاده
یا سه درخت
یا تک درخت کهنسال کنار چشمه ها
هم اثار کمی از جنس پیدا شده اما چون زیاد نیست حائز اهمیت فراوان نیست
تشخیص عمرامام زاده با همون درخت کهنسال معلومه ساقه درخت چقدره چقد بلنده درخت رو با امام زاده اکثرا کاشتن
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.